زاویه‌دار کردن صورت و فک: جراحی و تزریق

شکل و اندازه اسکلت و بافت نرم صورت از عوامل اساسی پروفیل صورت به شمار می‌روند. بینی، گونه‌ها و چانه یک مثلث طلایی را در وسط صورت تشکیل می‌دهند. متعادل و متقارن بودن پیشانی، بینی، گونه‌ها و چانه یک چهره زیبا را خلق می‌کند. یکی از راه‌های داشتن یک صورت متقارن، عمل زاویه دار کردن فک و صورت است. هدف اصلی عمل جراحی زاویه دار کردن صورت ، ایجاد یک تقارن خوب بین اجزای صورت است. بسته به نیازهای فرد، زاویه دار کردن صورت می‌تواند هم به عنوان یک روش تکی و هم در ترکیب با چند عمل جراحی دیگر انجام شود.

برای زاویه سازی چانه و فک و صورت از چه روشی استفاده می‌شود؟

از طریق عمل جراحی زاویه دار کردن چانه ، می‌توان ویژگی‌های صورت را به طور چشمگیری بهبود داد؛ این کار یا از طریق افزایش حجم مناطق دارای کمبود حجم و یا از طریق کاهش حجم مناطق بسیار برجسته انجام می‌شود. معمولاً کاهش حجم با کاهش مناطق استخوانی یا بافتی برجسته انجام می‌شود؛ در حالی که برای تقویت حجم از روش پُر کردن با بافت بدن خود فرد (پیوند استخوان، غضروف و چربی) و یا پروتزهای مصنوعی سازگار با بدن استفاده می‌شود. در اینجا لیستی از روش‌های جراحی زیبایی فک که اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرند، آورده شده است:

عریض و مرتفع بودن استخوان فک

کوچک کردن استخوان فک و زاویه سازی چانه ، هدفی استاندارد برای رفع عریض و مرتفع بودن آن است. برای کوچک کردن این قسمت از صورت چندین روش مختلف وجود دارد که می‌تواند جزئی یا تهاجمی باشد. برای این منظور استئوتومی یا برش استخوان لازم است اما به احتمال زیاد باعث ایجاد خطراتی ازجمله عدم تقارن صورت برگشت دوباره به شکل قبلی می‌شود.

هیپرتروفی عضله فک (بزرگ بودن فک بیش از حد لزوم)

دلیل بسیار شایع مربعی شکل بودن صورت آسیایی‌ها، هیپرتروفی عضله فک است. کاهش اندازه عضلات با استفاده از بوتاکس روشی بسیار ساده و مؤثر است که برای دست یافتن به یک صورت لاغر مورد استفاده قرار می‌گیرد. نتایج این روش ۶ تا ۸ ماه دوام می‌آورد و می‌تواند بدون هیچ‌گونه عوارض جدی تکرار شود. به منظور جلوگیری از فروافتادن گونه‌ها یا برجسته شدن زاویه فک، حتماً باید قبل از درمان، تحت معاینه قرار گیرید.

مربعی شکل بودن استخوان فک

پهن و برجسته بودن استخوان فک نیز یکی از ویژگی‌های مشترک آسیایی‌ها است. مربعی بودن استخوان فک ظاهری مردانه به زنان می‌دهد، ازاین‌رو اکثر زنان آسیایی می‌خواهند از شر آن خلاص شوند. برای کاهش زاویه فک دو روش وجود دارد: استئوتومی از طریق داخل دهان و دیگری از طریق خارج آن. تورم شدید، آسیب‌های عصبی و صورت نامتقارن ازجمله عوارض جانبی این روش هستند.

وجود چربی دهانی (چربی بوکال)

وجود چربی دهانی دلیل شایع چاق بودن صورت است. حذف چربی دهانی می‌تواند میزان چاقی صورت را کاهش دهد و یک خط V شکل برای صورت ایجاد کند( زاویه دار کردن صورت ). با ایجاد یک برش کوچک در ناحیه دارای چربی، لایه‌های چربی به آسانی بیرون می‌آیند و زخم آن نیز به سرعت بهبود می‌یابد.

تزریق چربی

چربی به عنوان پُرکننده‌ای ایمن شناخته شده است که خود به خود تولید می‌شود و می‌تواند هر قسمتی از بدن را پُر کند. تزریق چربی به ناحیه چانه و پروتز چانه
با استفاده از تکنیک‌های خاص در برداشت و پردازش آن، می‌تواند یک چهره طبیعی‌تر و نتایج با دوامی به فرد بدهد. گاهی اوقات لازم است برای حفظ شکل ایجاد شده، ناحیه درمان شده دست‌کاری شود.

چربی زیر فک

گاهی اوقات چربی زیر فک با چربی دهانی (بوکال) که در بالا واقع شده است، اشتباه گرفته می‌شود. چربی زیر فک، گونه‌ها را دچار افتادگی می‌کند و آنها را تا قسمت پایین صورت و نزدیک زاویه دهان می‌آورد. این همان پدیده پیری است. برخی افراد خیلی زودتر از اینکه پیر شوند، دچار این پدیده می‌شوند. افتادگی چربی زیر فک یکی از عواملی است که زاویه صورت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر چربی زیر فک کوچک باشد، می‌توان آن را با روش تجزیه، تخلیه کرد. اگر چربی زیر فک بزرگ باشد، باید لیپوساکشن را همراه با لیفتینگ صورت انجام داد.

برای زاویه دار کردن صورت، فک و چانه از روش های دیگری همچون تزریق ژل و بوتاکس نیز بهره گرفته می شود

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *